Arhiva 06.04.2011. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:17.

INSTRUKTOR VOŽNJE RUDOLF LISJAK: Po koraku poznajem vozača

Pedesetdevetogodišnji Rudolf Lisjak iz Donje Dubrave kao instruktor vožnje radi gotovo 40 godina te je jedna od najiskusnijih osoba u ovoj profesiji u Međimurju.
- Kao mladić sam se susreo s prijateljem u Zagrebu koji je tada radio kao instruktor vožnje. Imao sam prilike provozati se s njime gradom dok je obučavao kandidate i u taj sam se posao zaljubio na prvi pogled. Nakon srednje prometne škole, u Zagrebu sam se doškolovao za instruktora vožnje za A, B, C1, C te C+E kategorije. U vozačkoj dozvoli upisana mi je i D kategorija, no ne podučavam je. Prvo radno mjesto dobio sam u Automoto društvu Ivan Malek Gajer u Prelogu, nakon čega sam neko vrijeme radio u privatnoj autoškoli u Donjoj Dubravi, a posljednjih 6 godina sam instruktor u Autoškoli Prilok koju vodi Blažen Sabol - kaže Rudolf Lisjak koji se od 1995. angažirao i u politici te u Donjoj Dubravi obnaša funkciju predsjednika podružnice HNS-a te zamjenka načelnika.
MUŠKARCI SU BOLJI VOZAČI
U prvim godinama rada R. Lisjak obučavao je, uglavnom, žene:
- U to vrijeme žene su intenzivnije počele pohađati autoškole. No, sedamdesetih godina kandidati za vozače bili su ljudi zrelije životne dobi, što je potpuno obrnuta situacija od današnje, kad u najvećoj mjeri podučavam mlade, među kojima mnogi još nemaju ni 18 godina. Najstariji kandidat kojeg sam osposobio za vozača B kategorije bio je čovjek sa 65 godina života koji je, glatko, od prve položio sve - i testove i vožnju. I to je zanimljivo usporediti s današnjim vremenom u kojem su kandidati najčešće vrlo mladi ljudi. Generalno gledano, nedostaje im odgovornosti i prilično površno prilaze svemu, pa i ovoj obuci te, vrlo često - padaju. Kako na testovima, tako i na vožnji. Mlade privlači brza vožnja i nerijetko čujem kako mi mladići govore: Instruktore, kad položim, neću voziti ovako sporo. Nikada mi nije teško i tisuću puta tijekom obuke toj djeci ponoviti koliko je važno i zašto je važno poštivati pravila vožnje, no puno toga odradi ili ne odradi obitelj. I važeći zakon je dobar, ali je druga stvar što je malo onih koji ga poštuju. Osobito ga krše mladi vozači te, na žalost, još uvijek najviše stradavaju u prometu. Nadalje, danas je posao instruktora puno zahtjevniji i teži u usporedbi s prošlim vremenima. Traži puno koncentracije zbog gustoće prometa i zato sa sigurnošću tvrdim da svi današnji vozači koji pravila gradske vožnje nauče u Čakovcu mirno mogu uroniti u zagrebačku prometnu gužvu. Ako pogledate čakovečke prometnice u “špici”, svakom je jasno da nema bitne razlike u usporedbi s većim gradovima. Otkada je promjenom zakona uvedeno polaganje isključivo u Čakovcu, to se pokazalo boljom opcijom za mlade vozače jer više nauče, međutim, nama je puno napornije. Automobili se također mijenjaju, naravno - nabolje, međutim, to mi nikada nije igralo bitnu ulogu. Autoškole su uvijek imale nova vozila, tako da mi je i negdašnji fićo bio u rangu današnjih automobila - kaže R. Lisjak.
Pitanje tko su bolji vozači - muškarci ili žene - iskusan instruktor ne izbjegava:
- Muškarci. Ženama je svojstvena opreznost te im je ta vrlina dragocjena i u vožnji, no to ne znači da su automatski, općenito gledano, i bolji vozači. Kad se dogodi da je žena iznimno talentirana za vožnju, redovito će vještinama nadmašiti većinu muškaraca - dodaje naš sugovornik.
Tijekom četrdesetak godina Rudlof Lisjak u automobilima je promatrao najrazličitije ljudske naravi. U dosadašnjoj je karijeri obučio više od 3.000 vozačica i vozača!
- Uz stručnost, u ovom poslu najvažniji su strpljenje i prilagođavanje ljudima. Hoćete - nećete - morate postati “psiholog”. Kad danas prvi put vidim kandidata, odmah, po koraku, znam kakav će vozač postati kad stekne iskustvo. Jednostavno po načinu hoda, bez greške, procjenjujem kako će vladati nožnim komandama te spada li u ofanzivnije ili defanzivnije tipove vozača. Tijekom karijere instruktora vozačicama je učinio i suprugu Đurđu te kćerke Mariju i Marinu:
- S kćerkama je išlo glatko, ali supruga mi i danas prigovara da sam bio prestrog prema njoj. Mislim da je to normalno jer da je koja od njih pala na ispitu vožnje, propao bih u zemlju od srama - kroz smijeh kaže Rudolf.
JEDNA KAZNA
Poštivanje promentih propisa instruktorima vožnje je “u krvi”, pa se ni Rudolfu Lisjaku ne događa da u svom automobilu vozi iznad propisane brzine ili čini neki drugi prekršaj. Veću prometnu nesreću nije nikada doživio, a kaznu je platio jednom:
- Davno sam kažnjen jer sam na svoj automobil priključio neregistriranu prikolicu. Morao sam nešto hitno prevesti i - naletio na policiju.
ŠTO ĆE NAMA ŠOFERIMA KUĆA
Da je svoje srce dao profesiji svjedoči želja koja gori u mašti Rudolfa Lisjaka:
- Volio bih jednom iskušati dugu vožnju velikim kamionom, poput onih “krstarica” iz američkih filmova.
Željka Drljić
Snimio D. Lesar

Izvor: 2919