Arhiva 03.12.2009. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 10:35.

Ž. Drljić

OBITELJ DAVID OGORČENA NA POSTUPKE SOCIJALNE RADNICE

Vratišinčani Ksenija i Ivan David roditelji su dvoje djece, a sin, 27-godišnji Ivica, zbog liječničkog nemara u čakovečkoj bolnici rođen je s teškim oštećenjem mozga. Danas je potpuno ovisan o roditeljskoj skrbi.
- Od trenutka kad sam Ivicu rađala 24 sata, nakon čega su se (prekasno) odlučili na carski rez, do danas suprug i ja živimo za ostvarenje Ivičinih prava, što je naša primarna misija - kaže majka Ksenija David koja se prošle godine odlučila ishoditi status roditelja - njegovatelja. Bračni par David daje zahtjev u Centar za socijalnu skrb Čakovec:
- Dobili smo pozitivno rješenje iz Centra koje podliježe reviziji nadležnog ministarstva, no čuli smo da taj postupak nije dug. Ipak, oduljilo se, što nam je stvorilo problema s obzirom da je u pitanju egzistencijalni status obitelji. Jedini sam zaposlen. Supruga je ostala bez posla, a onog trenutka kad i službeno postane roditelj - njegovatelj ima pravo na naknadu od 2.500 kuna. S obzirom da pravo koje pokušavamo ishoditi podrazumijeva i moje vraćanje s četverosatnog na osamsatno radno vrijeme, i to je bio dio procedure koju sam morao odraditi. Socijalna radnica Kristina Furdi svojedobno me naručila u 12 sati na razgovor, no ja sam stigao u 12.15 sati, što je bilo dovoljno da me nekorektno napadne “što joj ulazim poslije radnog vremena”. Nakon što me “sprašila”, rekla mi je da zapravo radno vrijeme i ne rješavam u Centru, nego, po novim pravilima, pri područnoj službi HZZO-a. Nisam joj ostao dužan i rekao sam joj da je u službu u kojoj radi - zalutala. Ljudi koji rade u ovakvim institucijama moraju znati da su tamo zbog nas. Nadalje, trebali bi razumjeti da su osobe s ovakvim iskustvima kakva imamo supruga i ja tankih živaca. Prošla su više od dva mjeseca otkada smo dobili pozitivno rješenje čakovečkog Centra, ali ga nisu na vrijeme poslali u Zagreb na reviziju. Kad je Ksenija slučajno u gradu susrela socijalnu radnicu Furdi, upitala ju je je li rješenje poslano u Zagreb, a socijalna radnica joj je odgovorila “Kud vam se sad tak žuri?!” Naravno da sam ljut na takvu komunikaciju. Ljut sam tim više što sam zaposlen na radnom mjestu trgovca na kojem dnevno viđam pola zaposlenika Centra za socijalnu skrb kako pola radnog vremena provode u gradu, u kupovini. Zbog svega navedenog, javno tražim da mi ravnateljica Centra objasni zašto su odugovlačili sa slanjem rješenja u Zagreb te mi time otežavali situaciju i cijeli postupak? - odrešito govori otac - zaštitnik koji snagu više nema odakle crpiti do iz osmijeha svog Ivice.
- Nekoliko sam puta zvala u nadležno ministarstvo u Zagreb i provjeravala je li naše rješenje stiglo na reviziju. Na kraju su se i tamo upitali: ”A što ovi u Čakovcu toliko dugo rade s tim?” - dodaje Ksenija David.
U postupku za dobivanje statusa roditelja - njegovatelja Davidovi su Ivicu morali ispisati iz Centra za odgoj i obrazovanje jer jedno pravo - dokida drugo:
- I to nije u redu prema roditeljima i osobama s posebnim potrebama. Ivici je tih nekoliko sati dnevno provedenih u COO-u značilo jako puno za socijalizaciju, razvijanje različitih vještina i raspoloženje. No, za to nisu krivi ljudi u čakovečkom Centru, to je jednostavno još jedan od gluhih i nepravednih zakona ove zemlje koji oštećuju one kojima je ionako sve oduzeto. Želim biti realan i reći istinu: što se tiče Ivičinog ispisivanja iz škole, ravnateljica Centra za socijalnu skrb Suzana Belović i ravnateljica COO-a Dragica Benčik pokazale su veliko razumijevanje - kaže Ivan David i dodaje:
- Ljudi koji nemaju ovakvih iskustava misle da je status roditelja - njegovatelja ogromna beneficija. Nije. Mi smo na to prisiljeni. Stradao mi je kuk i moram na operaciju. Inače bi bilo neusporedivo bolje financijski i emocionalno za cijelu obitelj da radimo i Ksenija i ja. Ovako će Ksenija sada ostati zatvorena u kući, a Ivica više neće moći pohađati školu u kojoj je razvijao vještine uz stručnjake. No, ne žalimo se na vlastiti izbor prava, već na ljude koji bi nam trebali olakšati put do tih prava, za što dobivaju plaću.
NOVO LICE CENTRA
Centar za socijalnu skrb Čakovec nakon niza nevolja s bivšim rukovodstvom dobiva novo lice. Lice ravnateljice Suzane Belović, dipl. soc. radnice, koja nam je na upit o problemima obitelji David odgovorila:
- U vezi s predstavkom obitelji David i njihovim nezadovoljstvom našim radom, na početku obitelji David upućujem ispriku u ime djelatnika CZSS-a Čakovec.
Međutim, zbog svih ostalih korisnika naših usluga, dužna sam kao ravnateljica CZSS-a Čakovec istaknuti da se svaki postupak za ostvarenje prava iz sustava socijalne skrbi provodi po Zakonu o upravnom postupku prema kojem smo dužni utvrđivati činjenice koje dovode do priznavanja ili nepriznavanja prava.
Za rješavanje prava u prvom stupnju postoje rokovi.
Prava su taksativno navedena u Zakonu o socijalnoj skrbi, a korištenjem jednog prava iz sustava (u ovom slučaju prava na skrb izvan vlastite obitelji poludnevnim boravkom u Centru za odgoj i obrazovanje) u nemogućnosti je priznavanje drugog prava (u ovom slučaju prava na priznavanje statusa roditelja njegovatelja). Da bi se priznalo povoljnije pravo, potrebno je provesti postupak utvrđivanja prestanka do sada korištenog prava iz sustava socijalne skrbi te provesti novi postupak priznavanja novog prava koje je još i podložno revizijskom postupku u Ministarstvu zdravstva i socijalne skrbi.
Nedvojbena je činjenica da naši korisnici imaju pravo iskazati svoje nezadovoljstvo radom ustanove, u ovom slučaju obitelj David koja svoju stopostotnu ljubav i roditeljsku odgovornost nesebično iskazuje od sinova rođenja i ljudski je da su usmjereni na dobrobit svog djeteta i reguliranje njegovog statusa u društvu.
Sreća je tog djeteta što ima takve roditelje koji ne prepuštaju da bude samo nečiji predmet ili statistika.
No, koristim prigodu da skrenem pozornost i na korisnike koji nemaju takve roditelje, ili koji nemaju takvu djecu, kao i sve one koji su se našli u materijalnim i drugim teškoćama.
Na žalost, njima su djelatnici CZSS-a Čakovec jedine osobe na koje se mogu osloniti. Njihovim svakodnevnim angažmanom koji je većini građana nevidljiv i nemjerljiv, socijalni radnici pomažu u zadovoljenju potreba korisnika koji bi bez njih bili prepušteni sami sebi.
Svjesna sam da stav dijela građana o radnicima Centra za socijalnu skrb Čakovec već godinama nije pozitivan, no uvjerena sam da polako dolazi vrijeme za promjenu takvog mišljenja.
Centar za socijalnu skrb Čakovec svakodnevno čini ljudske i profesionalne napore za podizanje razine i kvalitete svojih usluga, a korisnike i građane ovom prigodom pozivam na suradnju, kako bi usluge koje pružamo bile što kvalitetnije - napisala nam je u odgovoru na upit Suzana Belović.
Željka Drljić
Snimio D. Lesar

Izvor: 2849