Arhiva 04.11.2015. 00:00. Zadnja izmjena: 24.02.2016. 13:31.

TENA ŽGANEC: Obrazovni programi ne poklanjaju dovoljnu pažnju njegovanju govorne spretnosti

Dobitnica Posebne rektorove nagrade Sveučilišta u Zagrebu za akademsku godinu 2014./2015. Tena Žganec iz Čakovca nagrađena je za rad u timu studenata fonetike Filozofskog fakulteta. Rad nazvan "Edukacijski trening za nefonetičare (FonET)" kao prvotni motiv imao je popularizaciju fonetike među studentima, a onda je prerastao u nešto više pod mentorstvom profesora Marka Likera. Tena je završila preddiplomski studij fonetike i portugalskog jezika.

 

- Željeli smo popularizirati fonetiku među studentima Sveučilišta kojima je trening bio namijenjen. No, zašto je to važno i kome fonetika u životu uopće treba? Zapravo, najkraće - svima. Fonetika je temeljna znanost o govoru, a govorom se svi svakodnevno moramo služiti pa je neminovno da se nađemo u svakakvim poznatim verbalnim i neverbalnim situacijama. Često nismo svjesni koliku razliku čine njegovan glas i izgovor, dobar retorički dizajn onoga što govorimo, vješta neverbalna komunikacija ili pak ispravna argumentacija. Time se svime prvenstveno bavi fonetika - od istraživanja temeljnih procesa proizvodnje i percepcije govora, preko rehabilitacije slušanja i govora do estetike glasa i retorike. Smatram da je važno znati osnove govora kako bismo njime na svakodnevnoj bazi mogli svjesnije, a time i učinkovitije vladati. Kako postojeći obrazovni programi ne poklanjaju dovoljnu pažnju njegovanju govorne spretnosti, mi smo našim FonET-om to odlučili promijeniti.

 

Edukacijski trening za neofonetičare je osmislila grupa studenata čiji ste dio. Što ste točno radili?

- Proveli smo dvodnevnu edukaciju s nizom predavanja i radionica koje su izvodili sami studenti fonetike kako bi produbili svoja znanja te ih prenijeli drugim studentima. Stotinjak sudionika s gotovo svih fakulteta je bilo upoznato s važnošću istraživanja govora, načinima rada na vlastitom glasu i izgovoru, poboljšanju prezentacijskih sposobnosti, koracima dječjeg govora, vrstama govornih i slušnih poremećaja itd., a izrađen im je i njihov osobni fonetski status na temelju kojeg mogu raditi na unaprijeđenju vlastitoga govora. Taj je fonetski status bio temelj za projekt koji je trenutno u tijeku - besplatne govorne vježbe za studente Sveučilišta.

 

Priželjkivali ste Rektorovu nagradu?

- Bili smo svjesni da je Sveučilište veliko i konkurencija jaka, ali smo uspješno proveli organizaijski dosta zahtjevan projekt pa smo, da, malo i pomalo priželjkivali nagradu.

 

Koja su vaša područja interesa u fonetici?

- Prvenstveno produkcija govora - neurološki, motorički i akustički elementi koji rezultiraju artikulacijom i efikasnim sporazumijevanjem. Volim na razne načine povezivati sve što me zanima i nadam se da ću jednog dana to moći u jednoj struci kojom ću se baviti, a sada uz fakultet radim i kao turistička pratiteljica. Uživam u putovanjima, njihovoj organizaciji i provedbi, a naročito u alternativnim načinima putovanja koji izbjegavaju popularne turističke destinacije i tipična prijevozna sredstva. (Aleksandra Ličanin)

 

Na fotografijama Tena Žganec i tim studenata fonetike dobitnika Posebne rektorove nagrade Sveučilišta u Zagrebu

Izvor: 3158