Glas javnosti 19.01.2011. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:13.

Pismo Hrvatskom saboru i Vladi RH

Godinu dana uoči paralmentarnih izbora u Hrvatskoj i otprilike isto toliko vremena prije primitka Hrvatske u članstvo Europske unije, Vladi Republike Hrvatske, i Hrvatskom Saboru predlažemo žurno pristupanje rekonstrukciji političko-pravnog ustrojstva Republike Hrvatske.
1.U cilju snaženja parlamentarne demokracije i uklanjanja vladavine uskih političkih elita nužnim smatramo Hrvatski Sabor ustrojiti kao dvodomni parlament s jasno definiranim ovlastima, uz dakako prethodnu promjenu ustavnih odredbi.
2.U svrhu smanjenja hipertrofiranog političko-komunalnog aparata, suvišne i neučinkovite administracije u tijelima lokalne samouprave, odnosno u cilju podizanja učinkovitosti u tim tijelima predlažemo smanjenje broja gradova i općina u državi na najviše 140 gradova i općina. Suštinskim korekcijama ovlasti u korist županija po vertikalnoj ravnini moguće je ostvariti, gotovo konsenzualno načelo decentralizacije vlasti, odnosno subsidijarnosti u stvarnom i političkom životu.
1.
U Hrvatskoj od 2000., 2001. godine ukidanjem Županijskog doma Hrvatskog Sabora i smanjenjem ovlasti Predsjednika države, stvarnu vlast gotovo neograničeno preuzima parlamentarna većina i konzekventno tome Vlada, čime se znatno reduciraju instrumenti kontrole vladanja.
“Kancelarska” vladavina je u ovih deset godina pokazala znatno veći broj nedostataka i propusta nego dobrih strana (Vlada 2000.-2003. ; balkanizacije Hrvatske, inkriminacija obrane Domovine, rasprodaja “obiteljskog srebra”, gospodarski kriminal, korupcija..., Vlada dr. Sanadera ; nastavak inkriminacije oslobodilačkog rata, “gubitak obraza” pred birokracijom EU, korupcija, gospodarski kriminal...)
Nepostojanjem instituta verifikacije, ratifikacije, odnosno veta na odluke ključne za državne interese od strane “Gornjeg doma” učinjene su velike štete, a daljnje nepostojanje stručnijeg i regionalno korektnijeg parlamentarnog tijela, osobito u državama kratke demokratske tradicije nema alternative.
Stoga smatramo nužnim da Hrvatska prije ulaska u EU mora poučena primjerima gotovo svih demokratskih država svijeta ponovo ustrojiti dvodomni Sabor i time i ustavno-formalno ući u Uniju s dostatnim instrumentarijem za zaštitu nacionalnih interesa, koji su realno vrlo ugroženi ukoliko kapitalne odluke možemo donositi uski krug vladajućeg establishmenta.
2.
U fazi oduševljenja svojom državom moglo se prihvatiti relativno neracionalno bujanje jedinica lokalne samouprave, udovoljavanja malim i “zasluženim” sredinama, premda za to nikada nije bilo ni ekonomskog, ni funkcionalnog pokrića.
Prvenstveno zbog iritirajuće nefunkcionalnosti brojnih gradova i općina, neimanja ekonomske podloge i smisla za takav broj tih jedinica, ali i zbog čiste ekonomske računice gdje ti gradovi i općine postoje samo da bi živjela novostvorena birokracija, koja usput još i zadužuje sve građane da bi se mogla financirati, vrijeme je reći dosta takvom rasipnom i štetnom ponašanju.
Županije su uz manje iznimke u Hrvatskoj ipak zaživjele i uz kvalitetnu razradu ovlasti (djelomično preuzimanje ovlasti države, a u većoj mjeri ovlasti gradova i općina) mogu biti stožerni jamac učinkovitog funkcioniranja pravne države, koja sa neusklađenom atomizacijom Hrvatske kakva je sada, ne samo da ne postoji, već je i ekonomski neizdrživa.
HRVATSKA DEMOKRŠĆANSKA STRANKA
za otpravak: Franjo Cimerman, tajnik

Izvor: 2908