Gradovi i općine 04.08.2019. 09:02. Zadnja izmjena: 04.08.2019. 09:02.

Komunalni otpad

Gospodarenje otpadom: Grad Mursko Središće traži izmjenu sporne uredbe

Prema Uredbi o gospodarenju komunalnim otpadom koja je stupila na snagu 2017. godine, Grad Mursko Središće kao i ostale jedinice lokalne samouprave na području Međimurske županije dužni su plaćati poticajnu naknadu za odlaganje komunalnog otpada (otpad koji se odlaže u zelene kante nakon selekcije) iako se već petnaest godina provodi selekcija otpada na kućnom pragu (plastika, papir, karton…). Poticajna naknada se plaća od dana stupanja Uredbe na snagu. Problem je u tome što se člankom 24. Uredbe, jedinice lokalne samouprave stavlja i nejednaki položaj i pogoduje onima koji nisu poštivali zakonske odredbe o održivom gospodarenju otpadom i koje na svom području nisu organizirale selekciju prikupljenog otpada niti su smanjile količine odlaganja komunalnog otpada. Kao referenta godina od koje se do 2022. godine mora smanjiti količina miješanog komunalnog otpada preostalog nakon selekcije na 50 posto, uzeta je 2015. Konkretno, za Grad Mursko Središće to bi značilo da do 2022. godine treba smanjiti količinu otpada iz zelenih kanti na 65 kilograma po stanovniku, budući da je 2015. ta količina iznosila 130 kilograma po stanovniku. 

Međutim, pri donošenju spomenute Uredbe nije se uopće uzimala u obzir količina odloženog preostalog komunalnog otpada po stanovniku u gradovima i općinama RH zbog čega je došlo do diskriminacije jedinica lokalne samouprave u koje spada i Grad Mursko Središće, a koje su i prije donošenja uredbe znatno smanjile količinu odlaganja komunalnog otpada, što je rezultat selekcije otpada na kućnom pragu. Naime, jedinicama lokalne samouprave koje imaju preko 400 kilograma odloženog komunalnog otpada po stanovniku godišnje ne bi trebao biti problem smanjiti količinu odlaganja otpada na pedeset posto do 2022. godine, međutim Gradu Mursko Središće to predstavlja problem jer su do 2022. godine dužni smanjiti količinu odloženog komunalnog otpada, odnosno otpada iz zelenih kanti na otprilike 65 kilograma po stanovniku godišnje, što će biti jako teško ostvarivo, pa će dolaziti do apsurdnih situacija da pojedine općine i gradovi koji će odlagati po dvjestotinjak kilograma otpada po stanovniku neće plaćati poticajnu naknadu, a Grad Mursko Središće to će morati makar smanjio količinu odloženog otpada znatno ispod 100 kilograma po stanovniku.

Kazna!? A gdje je zločin?

Grad Mursko Središće zbog svega toga se uključio u e-savjetovanje koje je zaključeno 17. srpnja i zatražio izmjenu sporne Uredbe, a Ministarstvu zaštite okoliša i prirode predložio da se poticajna naknada obračunava na jedini pravilan i pošten način - isključivo prema količini preostalog odloženog komunalnog otpada nakon selekcije, i to u kilogramima po stanovniku bez obzira na postotak selekcije otpada.

U brojkama koje nam je predočio direktor Murs ekoma Juraj Zadravec to znači slijedeće – u referentnoj godini u cijeloj zemlji je odloženo 1.262.844 tona mješanog komunalnog otpada što u omjeru s brojem stanovnika RH, uz umanjenje od 20% za 2017.godinu daje 243 kilograma odloženog komunalnog otpada po stanovniku koji se može odložiti. Ta bi količina trebala vrijeditzi za sve je JLS i to bi bilo jedino pošteno. Činjenica je da bi to oslobodilo Grad Mursko Središće od plaćanja kazni jer je Grad već smanjio količinu otpada koji se odlaže na 108,90 kilograma u 2018. godini, a do 2022. godine bi se na razini RH ta količina trebala kod svih JLS-a smanjiti na 151,87 kilograma po stanovniu godišnje. Dakle, Grad Mursko Središće po navedenom obračunu već ima zadovoljen kriterij pedeset postotnog  smanjenja predviđenog za 2022. godinu. Međutim, Mursko Središće svejedno plaća kazne, a one su za 2017. i 2018. godinu iznosile 100 kuna po toni, za 2019. i 2020., 150 kuna, a od 2020. do 2022. godine kazne rastu na 200 kuna po toni. Nije jasno što će se moći poduzeti ukoliko Vlada RH ne izmijeni spornu Uredbu, ali u Gradu u tom slučaju spominju čak i Ustavni, ali i europske sudove.