Gradovi i općine 28.04.2010. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 10:37.

IGNAC ŠARDI IZ SELNICE, ZALJUBLJENIK U STARA VOZILA

Obnova starih vozila već dvadesetak godina ljubav je i strast Ignaca Šardija iz Selnice. Član je Oldtimer kluba Međimurje, u kojem i vodi sekciju traktorista, 12 godina. Povod za susret bila je Šardijeva obnova starih motora hrvatske proizvodnje, o čemu nam je rekao:
- Među ostalim starcima, u mom su vlasništvu i moped SL 50, skuter Švrćo i agregat Savica, stabilni 2-T motor Tvornice motora Zagreb. Malo je onih kojima je poznato da je i Hrvatska neko vrijeme proizvodila motore. Osnivač projekta, koji je započeo 1951. godine, bio je Rudolf Fizir. On je krenuo u suradnju s austrijskom tvrtkom H.M.W. iz Halleina. Tvornica na Žitnjaku utemeljena je 1957. godine i već je iduće godine gotovo 50 posto dijelova bilo proizvedeno u matičnoj kući ili kod kooperanata. Istovremeno je austrijski PUH dao licencu slovenskom TOMOS-u, tako da smo Slovenci i mi zapravo u isto vrijeme krenuli s tim projektom. Već 1958. godine započela je kompletno domaća proizvodnja skutera koji je otada bio i u prodaji. No, situacija u ondašnjoj državi u to vrijeme nije bila naklonjena Hrvatskoj. Predsjednik Grada Zagreba Većeslav Holjevac inzistirao je na tome da se tvornica proširuje, ali je jugoslavenska vlada u Beogradu, zajedno sa Slovencima, prednost davala Tomosu. U Zagrebu su već izrađeni prvi protutipovi motora 350 i 500 ccm-a. Konstruktor skutera bio je Aleksandar Kregar, motor od 350 ccm-a radio se po licenci H.M.W.-a, a motor od 500 ccm-a konstruirao je Nijemac koji je konstruirao BMW-ove motore. Izrađen je i prototip vanbrodskog motora Dubrava. Kad su u Beogradu vidjeli da je Hrvatska svladala tu visoku tehnologiju, onda su ugasili proizvodnju. Politka nije dopuštala razvoj T.M.Z.-a. Gigant metalske industrije Prvomajska preuzela je T.M.Z. 1961. godine i već naredne je ugašena proizvodnja motocikala. Agregati se proizvode do 1963. godine, kada je kompletna proizvodnja s rezervnim djelovima preseljena u Mali Zvornik u Srbiji, gdje je sve i propalo.
Kako ste došli do tih, vrlo rijetkih motora?
- Švrću sam slučajno našao kod jednog sakupljača starih vozila u Karlovcu. Povukla me nostalgija, pa sam ga kupio. U Mariboru sam kupio SL 50. Za njega sam slučajno doznao od jednog prijatelja koji je znao čovjeka koji je posjedovao taj motorkotač, ali nije bio kompletan. Potrebne dijelove za njega nabavio sam obilazeći sajmove i putem svojih oldtimerskih veza. Dio dijelova izradio sam i sam. Stabilni motor, koji se uglavnom koristio za vatrogasne pumpe, kupio sam prije 30 godina na zagrebačkom sajmu u Jakuševcu. Nisam ni znao čije je proizvodnje. Tek nakon restauracije ustanovio sam da je to proizvod nekadašnje Tvornice motora Zagreb. Iz te proizvodnje TMZ-a nedostaje mi još jedino prototip vanbrodskog motora Dubrava i onda bih imao sve. Ovim putem upućujem molbu svima onima koji ga posjeduju da mi se jave. Šardi nam je otkrio svoju želju i planove vezane uz stara vozila.
- Gradim novu proizvodnu halu u gospodarskoj zoni, a u staroj, u središtu mjesta namjeravam u suradnji s članovima kluba organizirati muzej starih vozila.
R. Topličanec

Izvor: 2870