Gradovi i općine 24.03.2010. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 10:37.

O mostu i graničnom prijelazu na najvišoj razini

Na nedavnom susretu predsjednika Hrvatske Ive Josipovića i slovenskog kolege Danila Türka razgovaralo se i o zajedničkom pojektu izgradnje mosta na Muri i premještanju graničnog prijelaza u Murskom Središću. Tako je, nakon što je novi most na Muri (uz dosta prijepora) ipak ušao i u Prostorni plan Međimurske županije, o ovom, za Mursko Središće životno važnom pitanju, razgovarano i na najvišoj razini.
Zamjenik župana Matija Posavec nedavno je s tim problemom upoznao Vesnu Pusić, predsjednicu Nacionalnog odbora za praćenje pregovora o pristupanju RH Europskoj uniji, uz molbu da se i ta tematika stavi na dnevni red susreta dvaju predsjednika. Posavec upozorava da je postojeći most na rijeci Muri u Murskom Središću izgrađen 1968. godine, u vrijeme u kojem nitko nije razmišljao o obimu prometa kakav je danas, a niti o gabaritima glavne prometnice koja vodi kroz Mursko Središće. Granični prijelaz u Murskom Središću nalazi se u samom središtu grada i njegova pozicija predstavlja velik problem. Ulazni carinski terminal može prihvatiti samo četiri teretna vozila, a svako daljnje teretno vozilo koje je na ulazu u Republiku Hrvatsku zaustavlja se na mostu, pa se promet može odvijati samo jednim kolničkim trakom, što predstavlja sigurnosni problem i stvara zastoje kod ulaska osobnih vozila u RH. Na ovaj prijelaz gravitiraju putnici iz Slovenije, Mađarske, Češke, Slovačke, Poljske, Austrije, Njemačke, čak i putnici i autobusi iz pribaltičkih zemalja te Ukrajine, Rusije… Izlazni carinski terminal smješten je na samoj prometnici na izlasku iz RH na trećoj prometnoj traci i može prihvatiti također četiri teretna vozila. Svako daljnje vozilo zakrčuje glavno raskrižje u gradu i uvjetuje odvijanje prometa samo po jednom kolničkom traku. Budući da cjelokupan ulazni i tranzitni promet prolazi kroz samo središte grada i glavnom prometnicom uz koju su cijelom dužinom od dva kilometra obiteljske kuće, samo preseljenjem GP-a na drugu stranu Mure ne bi se dobili željeni efekti. Protekle godine na pet kilometara od GP-a Mursko Središće otvorena je autocesta u susjednoj Sloveniji koja jednim krakom vodi prema Mariboru, a drugim prema Mađarskoj. Spoj na autocestu je na pet kilometara od GP-a, u susjednoj slovenskoj općini Lendava, a otvaranjem autoceste zabilježen je rast prometa od 20%.
- Izuzetno smo zadovoljni što nas u našim nastojanjima podupire slovenska lokalna samouprava na čelu sa županom Antonom Balažekom i u tom smo smislu već imali i razne sastanke stručnih službi oko uključivanja novog mosta i zaobilaznice u prostorne planove obiju država. Samo južna zaobilaznica grada Mursko Središće te novi most na rijeci Muri smješten nizvodno 500-600 metara od sadašnjeg rješavanju navedenu problematiku u cijelosti. Prelaskom mosta i dolaskom na slovensku stranu trebalo bi još napraviti pristupnu cestu do slovenskog GP-a Petišovci. Računamo da za realizaciju projekta trebaju barem dvije-tri godine i u tom bi vremenu RH vjerojatno postala članica EU, ali schengenski režim ipak će još neko vrijeme ostati na granici između Slovenije i Hrvatske, a time i obvezujuća granična kontrola putnih isprava. Pošto je dosad u EU bila praksa da se granična kontrola između država koje nisu imale vanjsku schengensku granicu obavljala na jednom (zajedničkom prijelazu), sadašnji GP Mursko Središće mogao bi se jednostavno ukloniti i time potpuno rasteretiti centar grada. Južna zaobilaznica s jedne strane bi se protezala uz poslovnu zonu Jug, a u svom nastavku trebala bi se nadovezati na buduću brzu cestu prema Čakovcu te se preko sjeverne zaobilaznice Čakovca spojiti na autocestu prema Zagrebu ili Budimpešti, pojašnjava problematiku Matija Posavec, uz upozorenje da je riječ o projektu od interesa za Republiku Hrvatsku. Njegovom bi se realizacijom riješila životno važna pitanja za Grad Mursko Središće, ali i šire.
V.Trstenjak
Snimio Dubravko Lesar

Izvor: 2865