Gradovi i općine 01.03.2010. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 10:37.

Zašto je u Čakovcu sve skuplje živjeti?

S novom godinom porasle su cijene usluga nekih poduzeća kojima je osnivač Grad Čakovec, a i jedne obveze koju naplaćuje sam Grad. Cijena usluge odvoza i zbrinjavanja komunalnog otpada koju pruža Čakom porasla je za 16,6 posto. Koji je tome razlog, pita nas jedan čitatelj. Za paralelu iznosi primjer Županje koju poznaje jer tamo ima rodbinu, u kojoj osnovna usluga odvoza smeća stoji 34,80 kuna, nasuprot 69,98 kuna u Čakovcu. Udar troškova osnovno je tehničko objašnjenje tome što je cijena Čakomove usluge porasla u odnosu na prijašnju, koja se nije mijenjala od 2007. godine. O tome zašto je i prijašnja cijena bila osjetno viša nego na nekim drugim mjestima u Hrvatskoj tražili smo objašnjenje na čelu Grada. Gradonačelnik Branko Šalamon je najodgovorniji za vođenje javnih poslova u Gradu Čakovcu, a u novom sustavu odnosa on sam čini skupštinu gradskih poduzeća.
- Ne treba ići daleko da bi se našlo primjere da je ta usluga jeftinija nego u Čakovcu. U Murskom Središću je jeftinija, ali tamo smeće odvoze na neuređen deponij. Jeftinija je i u Varaždinu koji smeće balira. Neke općine povjerile su odvoz smeća tvrtki Eko-Flor iz Jastrebarskog, ali za nju nije jasno kamo to smeće otprema. Mi smo se odlučili problematiku odlaganja otpada rješavati korjenitije i dugoročnije. Saniramo odlagalište u Totovcu. U to će biti uloženo oko 50 milijuna kuna. Od toga će Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost dati 18 milijuna kuna jer je ocijenio da je taj projekt uzoran u Hrvatskoj, ali je veći dio obveze ipak na našim leđima. U cijenu usluge uračunato je i to što se Totovcu plaća naknada za trpljenje blizine odlagališta. Daleko smo odmaknuli u sortiranju otpada, priprema se uređenje reciklažnog dvorišta. Ocijenili smo da nam treba sve to što radimo i da to toliko košta. Posljednje poskupljenje posljedica je povećanja ulaznih troškova od posljednje promjene cijena i kao takvo sam ga prihvatio. Oni koji još nisu počeli rješavati ovo pitanje temeljito tek će se morati suočiti s ovakvim troškovima. I Varaždin će jednom morati otpad, koji sada balira, nekamo staviti.
Naravno, ovdje se nameće pitanje reda u Hrvatskoj. Nismo li naivni, da se ne kaže grublja riječ, što uslugu plaćamo skuplje, i to u loša vremena, da bismo dobili viši standard i postigli opću korist, a kasnije čuli da je drugdje to riješeno velikodušnom intervencijom države. Paralele postoje u primjerima nekih komunalnih infrastruktura. Šalamom tu podsjeća da je u Čakovcu nedavno bio direktor Fonda za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost Vinko Mladineo koji je bio izričit – Fond neće platiti sanaciju odlagališta na koja spomenuti Eko-Flor odvozi otpad. Svoja divlja odlagališta i drugi će si morati urediti, a to će građani tih općina i gradova i platiti, ili iz proračuna ili kroz cijenu usluge. Druga gradska cijena koja je značajno porasla jest visina pričuve koju je počeo primjenjivati Stanorad. Stanorad ne upravlja samo stanovima u gradu, a nekim stanovima u gradu ne upravlja Stanorad, ali je on u vlasništvu Grada i tako dio njegove politike. Visina pričuve podignuta je na 2,61 kunu po kvadratnom metru stana - za 83 posto u odnosu na dosadašnju. Vlasnici stanova dobili su obrazloženje da je iznos izračunat na temelju formule propisane zakonom. Njoj je osnovni ulazni element tzv. etalonska vrijednost stana koju je nedavno utvrdilo Ministarstvo graditeljstva. Zakonska odredba kaže da su obvezni elementi namjena trošenja pričuve i liftovi, koje nemaju sve zgrade, a obveze za neke poslove su jednake za sve stanove, upozorava jedan naš čitatelj. Radi se o minimalnom propisanom iznosu pričuve, objašnjava Andrej Gregorec, direktor Stanorada – neke zgrade same su već ranije utvrdile znatno više iznose jer im predstoje značajna ulaganja u rekonstrukciju zajedničkih prostora ili instalacija. Za stan prosječne površine 50 kvadrata dosadašnja je pričuva pokrivala samo minimalno održavanje, a za značajnije zahvate treba uzimati kredit. Istina, postavilo se pitanje obaveze novog iznosa, kaže Gregorec. Nije posve jasno bi li neprihvaćanje nove visine pričuve bilo kršenje zakona ili samo odbijanje savjeta Ministarstva. No, većina zgrada, osim dviju-triju, prihvatila je novu visinu pričuve.
Treća gradska cijena je baš gradska. To je visina komunalne naknade - vrijednost boda porasla je za 110 posto s početkom ove godine. O čemu su u Gradu razmišljali kad su opterećenje išli tako drastično povećati, pitala nas jedna čitateljica, napomenuvši da je poduzetnica. Gradonačelnik Šalamon već je naložio svojim suradnicima da pripreme izmjenu odluke tako da se povećanje obveze prepolovi za neke obrtnike i poduzetnike, u proizvodnim i servisnim djelatnostima kojima je u ovoj krizi osobito teško. Osnovni razlog za povećanje stoji. Od 2003. godine na namjene koje se financiraju iz komunalne naknade - održavanje komunalne infrastrukture, potrošeno je 57 milijuna kuna, dok je od komunalne naknade prikupljeno 28 milijuna. Razlika je namaknuta iz drugih prihoda gradskog proračuna. Opet su je, dakle, platili građani, ali na uštrb drugih proračunskih stavki, odnosno drugih gradskih projekata.
Dražen Kovač

Izvor: 2862