Kolumne 02.01.2019. 08:24.

Logopedski kabinet Sonus

Saznajte više o razvoju grafomotorike i hvata olovke

Grafomotorika je sposobnost držanja olovke i pisanja. Za razvoj grafomotorike važan je razvoj cjelokupne fine motorike, a prvenstveno fine motorike šake i prstiju i to od najranije dobi. Poticanjem fine motorike, potičemo i susjedne zone u mozgu koje upravljaju govorom. U tome se može djeci pomoći zabavnim igrama poput nizanja, redanja, slaganja, otkopčavanja, zakopčavanja, provlačenja i vezanja vezica.

U dobi od 10-18 mjeseci dijete šara potezima naprijed - natrag po papiru, u dobi od dvije godine šara radeći vertikalne, horizontalne i kružne linije, u dobi od tri godine precrtava vertikalne i horizontalne linije te krug, sa 4-5 godine crta križ, dijagonalne linije, kvadrat, neka slova i brojke, neka djecu pišu svoje ime dok u dobi od 5-6 godina crtaju trokut, pišu svoje i većinu velikih tiskanih slova.

Uz razvoj fine motorike i grafomotorike, razvija se i hvat olovke. Olovku najprije grabe cijelom šakom, koristeći rame kako bi micali olovku. S otprilike dvije godine, hvat olovke je donekle napredniji. Od druge do treće godine, djeca olovku drže prstićima, ali još uvijek nepravilno. Nema otvorenog luka između palca i kažiprsta i ruka se miče kao cjelina. U dobi između tri i pol i četiri godine , olovka se drži s tri prsta, ali se prilikom pisanja miče cijela šaka umjesto prstiju. S otprilike pet godina (najkasnije do šeste), hvat olovke postaje pravilan. Olovka se tada drži vrhovima prstiju (kažiprsta, palca i srednjaka), a prilikom pisanja miču se prsti. Tek ovaj hvat omogućava maksimalnu kontrolu i fleksibilnost prilikom pisanja.

Otprilike do druge godine starosti, djeca podjednako koriste lijevu i desnu ruku.
Tek između druge i treće djetetove godine, roditelji mogu početi zapažati radi li se o malenom dešnjaku ili ljevaku. Sklonost određenoj strani, osim ruku obuhvaća i ostale dijelove tijela: stopala, noge, oči pa čak i uši. Do pete godine, većina djece počinje pokazivati sklonost upotrebi jedne ruke u većini aktivnosti. Neka dijete što češće bude u prilici crtati i bojati i nemojte utjecati na to u kojoj će ruci držati olovku.

Izvor: 3323