Kućni i drugi savjeti 29.09.2015. 00:00. Zadnja izmjena: 01.04.2016. 09:10.

Kako se ponašati sa frustriranom osobom?

Frustrirana osoba i frustrirano ponašanje

Radniku se pokvari stroj, on ga pokušava popraviti, ali ne uspijeva u nekoliko pokušaja i počne ga lupati nogama. Očito se radi o osobi koja u ovoj situaciji na frustraciju reagira fizičkom agresijom. Što učiniti? Može ga se disciplinski kazniti zbog uništavanja stroja i ukoriti zbog takvog postupka. No, poznato je da kod frustriranih osoba kazna djeluje negativno, jer pojačava prvobitnu frustraciju i ponašanje vezano uz frustraciju. U prvom redu, ne smije se dozvoliti da takvo ponašanje izazove ljutnju kod nas. To je moguće sposobnošću da vidimo frustrirano ponašanje kao stanje koje izaziva probleme i frustriranu osobu kao pojedinca kojem treba pomoći.

Svatko može očekivati da nekad bude napadnut zbog nečeg što nije njegova krivnja, već zbog toga što se u tom trenutku našao nadohvat ruke osobi kojoj treba odušak.

Da se vratimo na primjer na početku teksta. Uzmemo li vremena i saslušamo radnika koji iz nemoći udara nogama o stroj, možda ćemo saznati da mu je dijete bolesno i da je cijelu noć plakalo pa se nije odmorio, ili mu se upravo na putu do posla pokvario auto, a on ne zna kako da smogne novac da kupi novi dio. Na taj način saznajemo pozadinu tog akta. Možemo ponašanje razumijeti, a radnik se odterećuje. Time postižemo bolji efekat nego da ga kaznimo i time povećamo njegove probleme.

Općenito postoji nekoliko načina postupanja s frustriranim osobama jedan od njih je korištenje katarze. Taj termin odnosi se na oslobađanje koje se stvara oslobađanjem frustracija, omogućavanjem da zaposleni izrazavaju neprijateljstvo. Treba stvoriti situaciju da zaposleni mogu nekažnjeno izrazavati svoje negativne emocije, a da pri tom ne povrijede druge. Primjerice, može se postaviti sandučić u koji zainteresirani mogu ubaciti svoje pismene pritužbe i nadređeni može organizirati grupne sastanke (naročito kad članovi grupe imaju zajednički problem) na kojem ohrabruju zaposlene da kažu što misle. On treba izrečene tvrdnje prihvaćati bez prepiranja, bez objašnjavanja politike poduzeća i ne smije dozvoliti da se ono što je izrečeno koristi protiv ijednog člana grupe. Jedan od postupaka s frustracijom se vrlo rijetko primjenjuje, to je stvaranje od uska za trenutnu frustraciju kod visoko frustriranih poslova može se postaviti daska u koju zaposleni mogu lupati nogama ili lutka u koju mogu udarati oslobadajući se na taj način trenutne frustracije. Za dugoročno rješavanje problema frustriranih zaposlenih poželjno je organizirati trening interpersonalnih odnosa.

Također je poželjno da u poduzeću stalno ili povremeno postoji stručna osoba koja može vršiti savjetovanje, odnosno može procijeniti kada osoba treba potražiti pomoć od psihologa, psihijatra kad mu okolina ne može pomoći u dobroj prilagodbi.

Ekcesivni izostanci, alkoholizam, brojne nesreće na radu, interpersonalni problemi, česte posjete liječniku i iznenadne promjene u ponašanju indiciraju stresne situacije, ali i ozbiljnije poremećaje.

Važno je znati da posao sam po sebi ne dovodi do mentalnog sloma, ali radna sredina može otkriti i pojačati već postojeće tenzije konflikte i emocionalne probleme, pa i frustracija moze biti povod za izbijanje ili otkrivanje tog poremećaja. U tom slučaju savjetnik treba potaknuti zaposlenog da zatraži stručnu pomoć.

Izvor: 1934