Kultura i prosvjeta 31.03.2010. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 10:37.

BAUK JE NERAD, A NE DRŽAVNA MATURA

U jeku državne mature čiji će rezultati, zajedno s ocjenama, srednjoškolcima biti od velike važnosti pri upisima na fakultete razgovarali smo s voditeljicom nastave u Gimnaziji Čakovec Sandrom Breka-Ovčar koja sudjeluje u provedbi državne mature kao ispitna koordinatorica. U sjeni medijskih špekulacija o curenju informacija vezanih uz teme eseja iz hrvatskog i engleskog jezika, razgovarali smo i o drugim momentima državne mature.
Na pitanje je li državna matura jednokratna, misleći pritom na mogućnost da učenici testiranju ponovo pristupe, naša sugovornica odgovara:
- Prema članku 48 Pravilnika o polaganju državne mature, učenik može, ako to želi, pokušati popraviti ocjenu tako da ponovo polaže ispit. To pravo može ostvariti samo jednom iz najviše dvaju predmeta, a konačnom se smatra bolja ocjena.
* Postoji li mogućnost da se u testu, iz bilo kojeg predmeta, pojave pitanja koja nisu obrađena u nastavi pošto školska godina u vrijeme njihova održavanja još uvijek traje?
- Vremenik državne mature napravljen je tako da se dio obveznih i najveći dio izbornih predmeta polaže paralelno s odvijanjem nastave. Prvo su se pisali jednogodišnji predmeti koje su učenici odslušali ranijih godina (psihologija, sociologija, informatika i logika, op.a.), zatim je uslijedio esej iz hrvatskog jezika i ispit čitanja i pisanja iz stranih jezika.
Poslije proljetnog odmora planirana je glavnina izbornih predmeta. Nastava za sve maturante završava 17. svibnja i desetak dana nakon toga slijede ispiti obveznog dijela državne mature, i to iz matematike te drugi dio hrvatskog i stranog jezika. Jednogodišnji predmeti koje učenici slušaju samo u 4. razredu polažu se na samom kraju ispitnog roka, 31. svibnja i 1. lipnja. Sudeći po tome, postoji teoretska šansa da se u ispitu pojave sadržaji koji još nisu obrađeni u nastavi, no prilikom planiranja odgojno-obrazovnog procesa za ovu školsku godinu, učinjen je pomak tako da su sadržaji koji će se ispitivati stavljeni u plan obrade ranije, kako bi učenici u potpunosti bili spremni za ispite koje polažu.
* Ima li negodovanja zbog takvog vremenika?
- Ima. I kod učenika i kod profesora. Teško se istodobno koncentrirati na učenje redovnih predmeta u cilju dobivanja što boljih ocjena koje nose bodove za upis na fakultete i na pripreme za ispit. Zato se sada najozbiljnije pristupa detaljnoj analizi i izmjenama vremenika državne mature koji do 30. travnja mora biti i javno objavljen.
VJERA U SUSTAV
* Sandru Breka-Ovčar pitali smo i o navodnom curenju informacija o temama eseja iz hrvatskog i engleskog jezika.
- Do trenutka otvaranja ispita na dan pisanja u 9 sati ispitna pitanja su nepoznata. Zašto? Zato što se za svaki rok pišu četiri inačice testa. Na sam dan, kad ispiti kreću u tisak, ravnatelj Nacionalnog centra za vanjsko vrednovanje obrazovanja kaže da u tisak, npr., ide inačica C. Do zadnjeg trena nitko ne zna ni temu ni pitanja.
Postoje i detalji vezani uz rad ispitivača regulirani ugovorom o kojem ovdje ne treba iznositi detalje, ali dovoljno govori to da se pod materijalnom i kaznenom odgovornošću obvezujemo na tajnost. Žao mi je što kod nas moral ne služi svojoj svrsi, ali treba vjerovati u sustav i u to da postoje ljudi koji ga posjeduju te na taj način djeluju. Sustav čini sve da se curenje informacija ne može dogoditi.
U slučaju da se potvrdi da se nešto takvo dogodilo, poništava se državna matura. Imajte na umu koja je cijena toga i činjenice da učenici sve moraju proći još jednom.
IMAM DOJAVU
* Jesu li učenici reagirali na navodno curenje tema eseja?
- Naravno, pitali su zašto oni nisu znali teme (osmijeh). To je simpatično, ali dio reakcija bio je mučan. Djeca ulažu svoj trud, vrijeme i znanje u sve ovo i sad netko tko se nazvao “Imam dojavu” kaže da je tema procurila.
Tako je na forumu javljeno da je tema eseja iz engleskog - GMO. Kad su učenici ušli u učionice i vidjeli da je tema sport, sve sumnje u sustav pale su u vodu. Zamislite da je tema eseja bila ona o kojoj se nagađalo!?
* A tema iz hrvatskog, ulomak iz Zločina i kazne?
- Pune dvije godine poznato je osam lektirnih naslova koji se mogu naći na državnoj maturi. I profesorima i učenicima jasno je da bi tema eseja moglo biti ono što je signifikantno, iz čega se vidi poznaje li učenik temu, kontekst, roman u cjelini.
OCJENJIVANJE
* S obzirom da je esej subjektivna forma, recite - kako ga ocjenjivači vrednuju?
- Esej nije subjektivan samo u nastajanju, već i u ocjenjivanju. Zato ga ocjenjuju dva ocjenjivača. Ukoliko se njihove ocjene značajno razlikuju, ide se na trećeg ocjenjivača, kako se ne bi moglo reći da je učenik zakinut za ocjenu.
* Kako se definira prag prolaznosti?
- Riječ je o ogromnim ispitima u kojima 50 posto riješenosti nikako ne može biti prag. Struktura učenika nije homogena, neki su iz gimnazijske, neki iz strukovne škole, a tu su i raniji maturanti koji sada pristupaju državnoj maturi. Prag se zato postavlja tek nakon ispita, kad se vidi ukupna riješenost. Za svaki predmet to je različito i smatram da je to pošteno.
Aleksandra Ličanin

ŠTO KAŽU MATURANTI?

Josipa Mrla: Dosad mi testovi nisu bili teški, baš naprotiv. Puno učim i drago mi je da to imam gdje pokazati. Ugodno sam iznenađena organizacijom svega, no nisam se baš osjećala dobro kad sam čula da cure teme eseja. Ipak, vjerujem u ovaj sustav ispitivanja i njegovu vjerodostojnost.
Žan Strahija: Za esej iz hrvatskog nisam odmah čuo, a za engleski se pokazalo da informacija nije bila točna i to mi je drago. Ovakva matura je odlična, poštenija nego ranije. Sve funkcionira kako treba.
Planiram upisati informatiku i imam strahopoštovanje prema kolegama.
Jakov Kovač: Općenito dosta učim, ali nisam u stresu i nemam strah pred ispitima jer iza mene je rad. Mislim da je sustav pravedan i pošten, no možda su strukovne škole u lošijem položaju.
Svi smo čuli o curenju tema eseja, bile su i netočne i polutočne, ali kad znate djela iz lektire, onda nije teško pogađati što bi mogla biti tema.
Sanja Srša: Na ispitu iz psihologije postigla sam peti rezultat u državi i nadam se da ću uspjeti upisati studij. Zanimaju me psihologija i matematika, pa ću tek odlučiti.
Moramo vjerovati u sustav i vjerujem da nema puno istine u tome da teme i pitanja cure u javnost. (al)

Izvor: 2866