Kultura i prosvjeta 26.09.2013. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:47.

Svijest je osnova obrazovanja

Evaluacija rezultata po uvođenju transcendentalne meditacije u škole diljem svijeta potaknula je članove Saveza za transcendentalnu meditaciju Hrvatske da program za razvijanje svijesti pojedinca ponude i Ministarstvu obrazovanja RH, saznajemo od Ane Pevec Grubišić, prof. logopedije, iz Strahoninca. Kao članica TM saveza, profesorica Pevec Grubišić nedavno je sudjelovala i na međunarodnom simpoziju u Nizozemskoj na kojem su iskustva razmjenjivali predstavnici 35 zemalja svijeta.
- Na simpoziju su predstavljeni novi obrazovni programi za unapređenje odgojno-obrazovnog procesa jer se pokazalo da obrazovanje u mnogim društvima i generacijama nije donijelo dovoljno dobre rezultate. Razlog je potpuna odvojenost pojedinca i znanja, a osjećaj neispunjenosti koji se u takvoj odvojenosti generira osobito teško podnose mladi ljudi - kaže A. Pevec Grubišić, domaćoj javnosti poznata kao stručnjakinja angažirana u nizu dobrotvornih akcija. U svojoj karijeri 24 je godine radila u Centru za odgoj i obrazovanje u Čakovcu, zatim u Crikvenici i Rijeci, u savjetovalištu za gluhe osobe u suradnji s Centrom za socijalnu skrb, a danas radi kao logoped u liječničkoj ordinaciji svog supruga.
Sve se više na raznim meridijanima primjenjuje nova vizija obrazovanja koja podrazumijeva prvenstveno razvoj svijesti. Više od 600 znanstvenih istraživanja, provedenih u 33 zemlje svijeta, govori u prilog ovom pristupu. Primjerice, brazilski je kongres nedavno donio odluku da se ovo znanje uvede u 48.000 škola. Profesorica Grubišić na putovanjima svijetom imala je prilike vidjeti mlade sretnije ljude od ovdašnjih i zato želi dati svoj doprinos razvoju svijesti - o važnosti svijesti.
- Svaki pojedinac u sebi nosi inteligenciju koja je baza za osobni napredak u životu. Kvantni fizičari dokazali su da cijelu kreaciju (univerzum i sve relativno) podržava inteligencija čiji je temelj jedinstveno polje - tako nazvano i potvrđeno zakonima fizike. Energija i inteligencija toga polja beskonačne su, a čovjek tijekom života prosječno koristi tek 10 do 15 posto tog potencijala. No, potencijal je moguće iskoristiti 100 posto. Veliki mudraci sačuvali su znanje te razvili tehniku za razvoj pojedinca - transcendentalnu meditaciju. U školama diljem svijeta, u koje je program implementiran, stvara se tzv. tiho vrijeme, tj., učenici dva puta dnevno (po 10 minuta) meditiraju. Rezultati istraživanja u takvim školama pokazali su porast inteligencije i bolji akademski uspjeh, porast koherencije moždanih valova, porast fokusiranosti i kreativnosti te pad anksioznosti, tenzija i nasilja. Relaksirane osobe nemaju potrebu oštećivati sebe korištenjem alkohola, droge ili nikotina. Nemaju potrebu oštećivati druge. Znate li gdje počinju ratovi? U glavama bijesnih ljudi - pojašnjava profesorica Pevec Grubišić.
Kakvom se odjeku pri prihvaćanju novog modela nadate u našoj zemlji?
- Hrvatska je katolička zemlja i kada bismo svi iskreno slijedili zapovijed ljubi bližnjega svoga, bili bismo dobri i moralni ljudi. Međutim, danas svjedočimo krizi čovjeka, a ne krizi vremena. Zloupotrebe vidimo na svakom koraku, pa i učitelja TM-a. Takvih je slučajeva bilo i u Međimurju, što svakako ometa težnje dobronamjernih. S druge strane, riječ je drevnom znanju koje služi čovjeku i vrlo se jednostavno primjenjuje u svakoj kulturi. Verujem da će (i) u Hrvatskoj uvođenje odmora uz meditaciju, tj., tihog vremena u škole krenuti prvo od privatnih obrazovnih ustanova.
Možemo li svi meditirati?
- Svi možemo misliti, dakle, svi možemo i meditirati. TM nije ništa drugo do tiho, duboko istraživanje samog sebe. Pogled unutra. Rezultati meditiranja vidljivi su već od prvog dana prakticiranja. U svom sam iskustvu meditiranju podučavala ljude u dobi od 5 do 85 godina života.
DIJETE U
RALJAMA RAČUNALA
Dobrobiti meditiranja očituju se i u zdravstvenoj domeni. Zašto meditaciju otvoreno ne preporučuju, na primjer, psihijatri?
- Mnogi psihijatri meditiraju, ali pacijentima ne preporučuju tehniku jer ju ne mogu kontrolirati. Kad govorimo o domeni zdravstva, meditacija može pomoći kod niza problema koji su danas u porastu među djecom, poput hiperaktivnosti. Roditelji su nesvjesni kakav utjecaj, primjerice, računalne igrice mogu imati na razvoj mozga njihovog djeteta - sve kompjutorske igre funkcioniraju na bazi logike koja se u djece počinje razvijati poslije 12. godine života. Osim što se za računalom otuđuju, djeca mlađa od te dobi prenaprežu čeoni režanj, što može rezultirati nizom poremećaja, pa i hiperaktivnošću.
Željka Drljić

Izvor: 3048