Arhiva 16.02.2011. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:13.

Zašto je smijenjen predsjednik Općinskog vijeća Goričana Blagus?

Prvi put se dogodilo – u Goričanu, pred desetak dana - u aktualnom mandatu lokalne samouprave u Međimurju da je voljom većine u jednom općinskom vijeću smijenjen predsjednik vijeća. Na samoj sjednici Općinskog vijeća Goričana posebno širokog obrazloženja nije bilo, tek rečenica-dvije u zahtjevu za izglasavanjem nepovjerenja potpisanom od sedam vijećnika (od ukupno 13), a zatim se izborom novog predsjednika (i zamjenika) nastavilo s radom kao da se ništa posebno nije dogodilo.
To je dovoljan razlog da se u razgovoru sa Stjepanom Blagusom, bivšim predsjednikom Općinskog vijeća, pokuša razjasniti kako je on to izazvao svoju smjenu. Sam S. Blagus ne doživljava smjenu dramatično i smireno analizira razloge koji su doveli do smjene.
SAMO NAOKO IDILA?
Sa strane gledano – ništa nije govorilo da u rukovodstvu Općine Goirčan nešto posebno ključa, da postoje sukobi i nesuglasice koji bi mogli izazvati, za naše prilike, neočekivan epilog...

- Početak problema je moja ocjena da je protekom više od godinu dana koalicijske vlasti u Općini Goričan i više od pet godina kako je Mario Moharić načelnik Općine, došlo vrijeme za analizu rada i razvoja naše općine jer svi odgovorni u Općini moraju dati svoj osobni doprinos u razješenju određenih problema i nejasnoća, razmotriti ih bez posebnih primisli, a ponajmanje uz radikalizaciju bilo koje vrste u koaliciji ili cijeloj Općini.
No, bio sam dobar predsjednik tako dugo dok nisam počeo upozoravati na probleme i samovolju načelnika!
STRES, SVAĐE,
MOBBING
Koja je to vrsta problema koje ste željeli raščistiti?
- U radu Općine Goričan struktura vlasti i izvršne vlasti su zapravo najveće prepreke da se stanje svede u normalan okvir rada i međuljudskih odnosa jer stres se u koncentričnim krugovima počeo širiti u Općini - s rušenjem društvene etike, sa svađanjem prijatelja, suradnika, kolega i sumještana sa strane načelnika. Načelnik Općine provodi mobbing nad dijelom zaposlenika i suradnika uz političku manipulaciju, licemjerje i ponižavanja, autokratski, uz nepotizam i politički klijentelizam.
Donose se krive odluke za koje cijenu plaćaju porezni obveznici, novac udrugama dijeli prema vlastitom nahođenju i tako ih drži u ovisnosti, a zbora građana već više od dvije godine nema.
KLIJENTIMA NAGRADE
Na sjednici Vijeća na kojoj ste smijenjeni spominjali ste proračunsku rastrošnost, isplate bez temelja...
- Rastrošnost na račun proračuna, na račun žitelja Goričana, vidljiva je iz plaćanja računa koje ne prati dokumentacija, u neobrazloženom trošku reprezentacije, u isplati nagrada iz proračuna bez obrazloženja (koje nisu zaslužene), a godinama su primatelji isti ljudi. Naplata komunalnog doprinosa i naknade je katastrofalna (oko jedne trećine - 20. prosinca 2009. stanje duga za komunalnu naknadu je na 882.560 kuna), ali se vrlo brižno kupuju glasovi prilikom svakih izbora, primjerice vraćanjem novca glasačima zbog tobože preplaćene komunalne naknade (još 2006. Moharić je otpisao za 350.000 kuna komunalne naknade) itd... Prodaje gradilišta nema, što je dokaz da smo uludo trošili velika sredstva u mrtvi kapital! Ima i pogodovanja u dodjeli poslova bez natječaja (Gorinka, Pavlic), gomilaju se gubici iz godine u godinu. Za samo četiri godine načelnik je uspio nakupiti neplaćenih računa kojih iz godine u godinu ima sve više, u ukupnoj visini od preko milijun kuna krajem 2010.
ZAGONETNA GORINKA
Gorinka je općinsko poduzeće, zar je i to poduzeće problematično?
- Prošle se godine vidjelo da načelnik namjerno ne plaća račune Gorinki pola godine da bi se izazvalo nezadovoljstvo kod radnika (od sedmog do sredine dvanaestog mjeseca 2010.), a zatim i ovisnost o načelniku koji tobože rješava problem čarobnim štapićem, namjerno se stvara napetost s DVD-om Goričan, zapostavljeni su odnosi s Osnovnom školom Goričan (skoro se ni ne komunicira)...
No, obračuni poslovanja Gorinke Goričan su nedostupni (nikad poslovanje Gorinke nije bilo na dnevnom redu) i ne može se vidjeti koliko načelnik Općine kao predsjednik Skupštine Gorinke uzima novca na ime putnih troškova u službene svrhe jer je poznato da direktor Gorinke ne vozi auto i ne posjeduje ga, a na primjer u 2008. godini na ime toga isplaćeno je u Gorinki 27.484,34 kn, prema podacima Revizije od 3. prosinca 2009. godine.
Neplaćeni računi koji su siva zona su računi Gorinke za uslugu uređenja odvodnje oborinskih voda u Kalničkoj ulici, za što je od 1. siječnja do 16. kolovoza 2010. isplaćeno 116.784,40 kn. Ta usluga nije pružena ni u jednom mjesecu 2010. godine, a i dalje se fakturira i naplaćuje, prema knjigovodstvenoj evidenciji Općine od 4. listopada 2010. godine.
O poslovanju OKP-a Gorinka ne dostavljaju se izvještaji, kao predsjednik Vijeća nisam mogao do te dokumentacije, nitko nema uvida u poslovanje, a Gorinka redovito Općini ispostavlja račune koje se bez provjere redovito plaća. Tako je u 2008. godini fakturirano i naplaćeno 362.277,57 kn, a u 2009. je fakturirano i naplaćeno 382.542,78 kn. U prvoj polovici 2010. godine fakturirano je 169.457,69 kn.
OD PRELOGA MANJI, A SKUPLJI
To su fakture koje se plaćaju za održavanje zelenila, odnosno javnih površina u Goričanu?
- Da, uz održavanje groblja. Zamislite – Grad Prelog – neuporedivo veći – iste poslove svom poduzeću Pre-kom plaća trostruko manje.
Zar komisija za financije ne bi trebala pročešljati te račune i stavke koje nemaju objektivno uporište, izbaciti iz obračuna, ispitati kalkulaciju, satnice i druge usluge koje se fakturiraju? Zar ne bi trebalo razmotriti izbjegavanje velikih troškova zapošljavanjem privremenih radnika preko zavoda za zapošljavanje, kao drugdje?
Sredstava za održavanje javnih površina, groblja i parkova enormno su visoka, blizu 400.000 kn godišnje, a kad se željelo trošak svesti na normalnu, tržišnu cijenu, načelnik i Gorinka inzistirali su na vrijednosti od oko 220.000 kn. Dva od tri koalicijska partnera koji obnašaju vlast u Goričanu usprotivila su se i predlagala da načelnik raspiše natječaj, da bi se prema najpovoljnijoj cijeni na natječaju odredila vrijednost radova. Načelnik je to kategorično odbio i bez koalicijskih partnera samovoljno povećao cijenu poslova za 70.000 kn te tako predložio stavku u proračunu za 2011. godinu.
Ponuda kojom smo dokazali neopravdanost visine troška za održavanje zelenih površina, groblja i parkova bila je informativna, ali ipak približno mjerilo tržišne vrijednosti jer svi pobrojani poslovi ponuđeni su za 104.323,19 kn godišnje s uključenim PDV-om!
REDAR U FUŠU?
Jedan od Vaših prigovora na sjednici Vijeća bio je na lošu organizaciju komunalnog redarstva. U čemu je tu spor?
- Kako Općina nema zaposlenog komunalnog redara, ugovorom o djelu taj posao, uz svoj, obavlja direktor OKP-a Gorinka, što je vrlo upitno jer ista osoba rukovodi poduzećem koje obavlja komunalnu djelatnost i uređenje groblja, a onda to i kontrolira u ime Općine kao redar?! To je apsurdno: pružatelj usluge i fakturira i kontrolira izvršenje?! I sad vidite: u prvoj polovici 2010. redar je po ugovoru primio 34.500 kn bruto naknade, što mjesečno Općinu košta 5.750 kn, odnosno neto prosječna mjesečna naknada iznosi 2.870 kn. Budući da redar ne može biti volonter jer po zakonu ima velike ovlasti, a nas postojeći ugovorni redar košta skoro kao zaposlenik s ovlastima službene osobe, zalagao sam se da se što prije raspiše natječaj za popunu radnog mjesta redara!
I tu je postupak načelnika čista samovolja: povećana je naknada za komunalnog redara, a za to nisu bila predviđena sredstva proračunom za 2010. Proračun ne iskazuje mjesto troška za redara, sredstva nisu beznačajna, a ni prijašnjih godina ta stavka nije kao posebna proknjižena. Ima i sličnih naknada za rad u iznosu od 25.022,24 kn za koje se ni ne zna kome su isplaćene i zašto.
To je zanimljivo jer proračun je već nekoliko godina vrlo napet, sa stalnim saniranjem dugova...
- Zabilježili smo izvršenje proračuna lani na polugodištu s 35,85% i nikoga to nije uzbudilo, a kamoli da razgovaramo ili dogovaramo kako ispuniti planirane veličine u Općini, smanjiti i sanirati gubitak Općine prema odluci Vijeća.
IDEM U DORH
Tek nakon sjednice Vijeća saznalo se da ste pokušavali tzv. internim pismom s nabrajanjem problema pred pola godine pokrenuti razgovor o ovim temama, onako - bez iznošenja prljavog rublja na cestu. To očigledno nije išlo, što je sad?
- Mora se jednom reći ne samovolji, političkoj bolesnoj ambiciji, negiranju i neprihvaćanju bilo kakvih prijedloga ili ideja izvan kruga po načelniku odabranih osoba.
Zbog neinventivnosti i nemara vođenja općine preko mobitela (račun za telefone 24.000 kn) i interneta – rekao sam: imamo vikend načelnika koji u Goričanu samo spava - i dalje smo izloženi nebrizi izbranih, pogotovo načelnika, uz najmanji proračun u Županiji! Bez perspektive razvoja Općine, razvojne politike nema u našim dokumentima, nisu pripremljeni ni projekti ni novčana sredstva. Ako se ne promijeni pristup u radu načelnika Općine, ostajemo zamrznuti u vremenu i prostoru. Osobno, ostajem aktivan vijećnik. Štoviše – dokumentaciju kojom raspolažem nosim u Županijsko državno odvjetništvo u Čakovcu.
Marijan Belčić

Izvor: 2912