Glas javnosti 22.02.2012. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 11:19.

Zašto je Ivković morao otići?

Na web stranicama Međimurje plina d.o.o. svojevremeno je objavljena konačna cijena 2,91 kn/m³ plina za kućanstva, ublažena Odlukom vlade o Posebnoj mjeri za kućanstva. Poslovni subjekti proizvodne djelatnosti plaćaju 3,592  kn/m³ plina, dok ostali poslovni subjekti plaćaju 4,684  kn/m³ plina (cijene sa PDV-om). Tu se još i nalaze povlašteni kupci (veliki potrošači), koji direktno pregovaraju o cijeni i nemaju mogućnosti da biraju najpovoljnijeg distributera.  
Kubni metar plina koji je doveo do nestabilnosti i eksplozije nestrpljenja u odnosima gradonačelnik-direktor, je objava javnog natječaja za potrebe plina grada Čakovca, Centra za kulturu, OŠ Gornji Kuršanec, I. osnovna škola i III. osnovna škola za 2011/2012 god.. Natječaj za potrebe plina (248.000 m³) samoga grada Čakovca i MO, objavljen je u Narodnim novinama 7.7.2011. god.. Planirana vrijednost nabave sukladno podacima portala za javnu nabavu iznosila je 750.000 kn (cijena bez PDV-a). Grad je sklopio Ugovor (objava 11.11.2011. god.) po cijeni od 2,99 kn/ m³. Sve je sukladno Zakonu o javnoj nabavi, ugovorena vrijednost nabave ne prelazi planiranu vrijednost i grad je isposlovao povoljnu cijenu jer je cijena ispod tržišne koju ima Međimurje plin.
U igri za ovaj posao bio je i Termoplin d.d. iz Varaždina, koji se žalio na Dokumentaciju za nadmetanje DKOM-u, ali bez uspjeha. Od daljnjih nabava koje slijede Termoplin je nažalost odustao zbog očitog „pogodovanju i favoriziranja“ jednog ponuditelja.
U jednom danu, točnije 28.07.2011. god. objavljena je javna nabava za Centar za kulturu, I osnovnu školu i III osnovnu školu, a dan prije za OŠ Gornji Kuršanec.
Planirana vrijednost javne nabave koja se odnosi na Centar za kulturu iznosi 426.000 kn za 142.000 m³ plina, te je grad računao da bi cijena plina iznosila 3 kn/ m³. Ugovor je potpisan 20.12.2011. god. na vrijednost od 470.020 kn, te konačna cijena iznosi 3,31 kn/ m³. Ukoliko je ponuda veća od planirane vrijednost, natječaj treba poništiti i raspisati novi, sukladno Zakonu.
No, isti slučaj dogodio se i sa III. osnovnom školom, gdje je planirana vrijednost nabave bila 598.717 kn, a ugovorena 627.443,60 kn;  I osnovnom školom, gdje je planirana vrijednost nabave bila 910.000 kn, a ugovorena 1.003.989,20 kn i OŠ Gornji Kuršanec gdje je planirana vrijednost nabave bila 350.000 kn, a ugovorena 386.144,60 kn… Uglavnom, za sve spomenute, osim grada Čakovca, cijena plina iznosi 3,31 kn/ m³, odnosno 4,07 kn/ m³ sa PDV-om. Obzirom na ostatak Hrvatske, ova je cijena plina u samom vrhu. Je li to naljutilo Šalamona?
Dotična se cijena ne može i ne smije uspoređivati sa cijenom za poslovne subjekte koja iznosi 4,68 kn/ m³, jer se radi o školama i ustanovama kulturološkog značaja, već se ona mora svesti na realne okvire na nacionalnom nivou.
Financijsku „štetu“ koju je pretrpio grad Čakovec u nabavi plina za vlastite potrebe i za potrebe institucija kojima je osnivač, iznosi s PDV-om 249.542,89 kn, tj. Toliko će grad platiti više nego je planirao Proračunom.
Sljedeći problem za grad Čakovec je Revizija koja poštujući pravne i zakonske odredbe i postupke mora nastalu štetu za društvo analizirati i provesti sankcije za odgovornu i pravnu osobu, jer su natječaji netransparentni i protivni pozitivnim zakonskim propisima.
Sasvim je čudno i u neku ruku slobodno možemo reći sumnjivo, što i predsjednik Nadzornog odbora Međimurje plina, župan Ivan Perhoč, nije uspio „ukrotiti“ menadžerske sposobnosti u formiranju cijena.Naime, Županija je raspisala nabavu plina za svoje potrebe i sklopila ugovor sa Međimurje plinom kao jedinim ponuđačem za 252.334,50 kn sa PDV-om. Ništa ne bi bilo sporno ukoliko procijenjena vrijednost ne bi bila 221.400 kn. Evidentno je da župan nije smio potpisati takav ugovor, već poništiti javnu nabavu, čime je oštetio Proračun Međimurske županije za 30.934,50 kn. Ivković je na taj način ponizio predsjednika Nadzornog odbora i župana, koji je dokazao da nema pojma o formiranju cijene plina, a i samog poslovanja tvrtke. Ili je nešto drugo u pitanju?
To se vidjelo i u izboru direktora, kada je od devet članova Nadzornog odbora četiri bilo „za“ i četiri „protiv“ ostanka Ivkovića. Deveti član, župan Perhoč, tada je bio suzdržan, i na taj način dao šansu Ivkoviću da do skupštine trgovačkog društva lobira za svoj ostanak kod gradonačelnika i načelnika kao suvlasnika. Potporu i želju za promjenom iskazalo je 75% suvlasnika što je bila pljuska Perhočevoj neodlučnosti i kolebanju, odnosno potpori dosadašnjem radu Ivkovića i Perhoča.
Bilo bi smiješno da nije tragično, što predsjednik SDP-a Perhoč daje otvorenu potporu političkom protivniku predsjedniku HDZ-a Ivkoviću koji je prilikom nedavnih parlamentarnih izbora javno spočitnuo županu nesposobnost i nerad. Ivković je nažalost bio u pravu, jer da je župan sposoban i radišan kao predsjednik Nadzornog odbora i da ima dugoročnu viziju za gospodarstvo sa socijalnim senzibilitetom za svoje građane, smijenio bi ga pod hitno.
Ima još toga u MP-u. Možemo reći da ekskluzivu u izvođenju javnih radova rekonstrukcija, održavanja i građenja vezane za plinsku infrastrukturu ima tvrtka Đurkin d.o.o.. Od svih na Internetu dostupnih nabava za 2010 i 2011 god., Đurkin je ugovorio 7.912.864,51 kn. Da li je to mnogo novaca za Đurkina i njegovu tvrtku, nebitno je. No, nepobitna činjenica je to, što su dvije nabave bile ugovorene direktnom pogodbom i što je tvrtka Đurkin uvijek bila jedini ponuditelj za sve ostale otvorene postupke javne nabave, što izaziva sumnju u transparentnost postupka. Zadnji takav postupak proveden je za radove u ulici Ljudevita Gaja u Čakovcu, gdje je vrijednost radova sa PDV-om 585.385,31 kn. Ugovor je sklopljen 10.11.2011.god.. Cijeli postupak je pogodovanje prilikom izvođenja javnih radova.
Tvrtka Đurkin zasigurno ima više poslova sa Međimurjem plinom direktnom pogodbom za koje nije provedena javna nabava i očito je omiljena prilikom dodjele poslova za javne radove, što je loša poruka svim zainteresiranim poslovnim subjektima koji se bave istom djelatnošću. Interesantno bi bilo vidjeti i troškovnike sa svim stavkama za poslove vezanih uz gradnju i rekonstrukcije tj. cijene na koje su ugovori sklapani, jer naprosto je nemoguće da nije bilo zainteresiranih izvođača s područja Međimurja i šire.
Javna nabava raspisuje se i u svrhu dobivanja što kvalitetnije ponude i usluge osiguranja razne vrste. U 2010.god., točnije 30.6. sklopljen je Ugovor Međimurje plina sa Croatia osiguranjem d.d. za Usluge osiguranja od svih rizika, odnosno loma i drugih rizika (pomalo zbunjujući naslov objave) u iznosu od 175.738.11 kn sa PDV-om. Za 2011.god. objava o početku nabave poslana je 17.05.2011.god. sa istim naslovom, no nažalost sa nepotpunim podacima o Pravnim, gospodarskim, financijskim i tehničkim informacijama. Tvrtka Allianz Zagreb d.d. podnijela je žalbu DKOM-u, koja je i usvojena 7.9.2011.god., a Međimurje plin kažnjen je poništavanjem postupka i naknadom troškova žalbenog postupka Allianzu od 2.070 kn. U Rješenju DKOM-a navedeno je niz razloga i propuštenih postupaka sukladno Zakonu o javnoj nabavi, a koji direktno upućuju na nesavjesnost i propuste u izradi natječajne dokumentacije. Rješenje je dostupno na web stranicama DKOM-a. Porazno je vidjeti da su nabave tijekom 2006. i 2007.god. također poništene. I Croatia osiguranje d.d. uložilo je žalbu DKOM-u 20.12. 2011.god. za istovjetan predmet nabave kao i u 2010.god., a čije se Rješenje DKOM-a očekuje tijekom 2012.god.. 
U Međimurje plinu se vodi i velika borba za poslove na zaštitarskim uslugama razne vrste. Prema dostupnim podacima, posao za zaštitarske usluge razne vrste, za 2010. god. dobila je tvrtka iz Zagreba, AKD Zaštita d.o.o. za 74.820,90 kn sa PDV-om . Znači Zagrepčanima je jeftinije dolaziti na posao iz Zagreba u Čakovec?
Novi natječaj za zaštitarske usluge objavljen je 18.05.2011.god., rok za predaju ponuda bio je 30.05.2011.god., a poništen je 29.06.2011.god.. Zašto se tako dugo čekalo sa poništenjem? Ukoliko bi bilo nepravilnosti, nabavu je trebalo poništiti nekoliko dana nakon otvaranja i pregleda svih dostavljenih ponuda temeljem Zakona o javnoj nabavi i raspisati novi natječaj. Ovako se opet ostavlja prostora za opravdane sumnje u transparentnu provedbu nabave. Novi natječaj nije raspisan, već je zasigurno došlo do dogovora između naručitelja i ponuditelja.
Međimurje plin već nekoliko godina pokušava kupiti dva službena vozila, ali eto opet zbog procedure raspisivanja nabave nikako da im pođe za rukom. Tako su i 7.12. 2010.god. poništili nabavu bez nekog opširnijeg pisanog obrazloženja. Dana 12.10.2011.god. opet se raspisuje javna nabava za gospodarska vozila s predviđenim otvaranjem 6.12.2011.god., no opet je objavljeno poništenje 27.12. 2011.god., a razlog je nepoznat. Činjenica je da se sve objave javne nabave i poništenja naplaćuju od 1.000-1.200 kn. Tako da je indirektno učinjena znatna šteta Međimurju plinu.
Za kompletnu informatiku i informatičku opremu, konkretnije Održavanje i popravljanje računala i programa ;redizajn web stranice sa povezivanjem kupaca, programa i implementacije e-računa (fakturiranje povlaštenih kupaca); program za daljinsko očitavanje, nadzor potrošnje i upravljanje potrošnje povlaštenih kupaca brine C LAB d.o.o. koji je dobitnik Ugovora temeljem javne nabave u 2010 god. u vrijednosti 498.888 kn, a za 2011 god. 536.218,50 kn ukupno 1.035.106,50 kn sa PDV-om. Sjenu koja se nadvila također nad ovim javim natječajima je činjenica što je opet samo jedna tvrtka ponuđač. Teško je povjerovati da nema zainteresiranih drugih ponuđača za ovu vrst nabave.
Više puta se pisalo o pritužbama građana na usluge (posebice godišnjih obračuna), što je u suprotnosti s Politikom kvalitete društva, a posebno stavak 2. koji se odnosi na „redovito praćenje zadovoljstva kupaca u svrhu postizanja dugoročne suradnje zasnovane na međusobnom povjerenju i korektnim partnerskim odnosima“ . Realnost je da se kupci najmanje „osluškuju“ što se tiče zadovoljstva kompletnim uslugama, dapače ponižava ih se praveći se ih neukima i nekompetentnima.
Međutim, kao i uvijek, stvar je samo dobre volje kako će se slati računi tj. obračuni potrošačima poštujući njihovu želju za jednostavnošću prikazanog, a bilo bi lijepo da ovaj članak bude i motivacija da se promijene i urede web stranice poštujući načelo transparentnosti i otvorenosti u pružanju usluga opskrbe plinom. Najmanji je problem promijeniti aplikacije, programe ili sustave za obračun potrošnje plina krajnjih korisnika. Sustav mora biti tako posložen da u svakom trenutku pružatelj usluge ima sve potrebne informacije o potrošaču, kao i mogućnosti promjena načina plaćanja i obračuna i ne slati opomene koje se zaračunavaju 30 kn. Djelatnici i direktor Međimurje plina moraju u svakom trenutku imati na umu da su vlasnici tvrtke gradovi i općine. Građani su financirali plinsku infrastrukturu zajedno sa gradovima i općinama. Demokratsku vlast u općinama i gradovima čine predstavnička i izvršna tijela izabrana od građana, prema tome ponašajte se prema korisniku-građaninu u skladu s općeprihvatljivim normama pristojnog i poslovnog ponašanja, jer vam je on vlasnik.
Štef Zadravec,
potrošač plina

Izvor: 2965