Gradovi i općine 15.04.2017. 13:52. Zadnja izmjena: 15.04.2017. 13:59.

Poliklinika Medikol

Prije ćete dobiti glavni zgoditak na lutriji, nego termin za MR!

U ponedjeljak, 3. travnja pred zoru, pred čakovečkom Poliklinikom Medikol čeka oko tisuću (brojem 1.000!) ljudi!

Jad, bijeda, očaj i ljutnja osjećaji su koji najbolje opisuju agoniju kroz koju su ponovo prolazili pacijenti s područja Međimurske, Varaždinske i Koprivničko-križevačke županije kojima je potrebna dijagnostika magnetskom rezonancijom. Oko tisuću ljudi, držeći nalaze, uputnice i mišljenja specijalista u rukama, okupilo se već prije svitanja ispred ulaza u čakovečki Medikol - jedinu zdravstvenu ustanovu koja na području sjeverozapadne Hrvatske obavlja spomenutu dijagnostiku, u nadi da će uspjeti dobiti termin (na uputnicu) u naredna tri mjeseca. Nažalost, isto je pošlo za rukom tek šačici. Zadnji pacijent upisan je u ponedjeljak, 3. travnja u 9:30, dakle samo dva i pol sata nakon što je upisivanje pacijenata  počelo. U tom je trenutku pred vratima zdravstvene ustanove još uvijek stajalo tristotinjak ljudi, telefoni za predbilježbu termina nisu prestali zvoniti, a mailovi pristizati. Odgovor koji su dobili bio je svi termini su popunjeni, pokušajte ponovo za tri mjeseca.

Kakvo će mi dotad biti zdravstveno stanje? Kako ću poslodavcu objasniti ponovno kašnjenje na posao ili izostajanje? Mogu li ikako, iz ionako skromnog kućnog budžeta, izdvojiti 1.600 kuna MR bez tzv. crvene uputnice?, bila su pitanja s kojima su razočarani ljudi napuštali Medikol.

POVEĆAJTE KVOTE

Za pojašnjenje zašto pacijenti za pregled magnetske rezonancije moraju čekati i po godinu dana te zašto nastaje takva pomama prilikom upisa pacijenata, obratili smo se ravnateljici Poliklinike Medikol Ivanki Trstenjak-Rajković, dr.med., spec. Naša sugovornica objasnila je da se za pregled magnetske rezonancije pacijenti mogu naručiti na tridesetak uređaja u bolnicama diljem Hrvatske i petnaestak uređaja u poliklinikama privatnog vlasništva. Na području Međimurske, Varaždinske i Koprivničko-križevačke županije, koje zajedno broje više od 400 tisuća stanovnika, jedino Poliklinika Medikol u Čakovcu pruža postupak MR-a.

-Od 2014. godine Hrvatski zavod za zdravstveno osiguranje s privatnim zdravstvenim ustanovama više ne sklapa ugovor na razdoblje od tri godine, već se isti produžuje svakih šest mjeseci, što je bio slučaj u 2014. i 2015. godinu, ili kao 2016. i 2017. godine - svaka tri mjeseca, objasnila je Ivanka Trstenjak-Rajković te dodala da takvo stanje neizvjesnosti, u kojem privatni pružatelji usluga ne znaju hoće li im ugovor biti produžen, isključuje mogućnost kreiranja listi čekanja. Slijedom toga pacijenti  mogu dobiti termin samo unutar naredna tri mjeseca. No, najveći problem predstavlja premali broj pregleda koji se mjesečno može obaviti na teret HZZO-a, odnosno putem uputnice. Dok su bolnički uređaju ugovoreni na 100 posto svog kapaciteta, oni u poliklinikama privatnog vlasnika ugovoreni su na otprilike 10 do 20 posto kapaciteta. Takav je slučaj i s Poliklinikom Medikol koja ima kapacitet da zadovoljni potrebe stanovništva sve tri Županije i može odraditi pet puta više pretraga, nego trenutno.

- Do 30. lipnja 2013. godine nije bilo listi čekanja jer je cijeli kapacitet uređaja bio ugovore s HZZO-om. Sada HZZO mjesečno s Medikolom ugovara 187 MR pretraga, što za ugovoreno tromjesečje čini 561 pregled. Takve brojke su, obzirom na potrebe i broj stanovnika, simbolične, te predstavljaju tek jednu petinu stvarnih potreba osiguranika HZZO-a, naglasila je ravnateljica Poliklinike Medikol, te dodala da se u Medikolu dnevno obavlja od sedam do devet MR pregleda na uputnicu, dok kapacitet iznosi 35 postupaka dnevno.

OVO JE KULMINACIJA

-Ugovoreni limit popunimo u roku od 24 do najkasnije 48 sati. Sad je situacija kulminirala. Ljudi su revoltirani. Neki od njih čekaju i duže od šest mjeseci, istaknula je Miljenka Toplek, bacc. med.t echn., glavna sestra čakovečkog Medikola koja je objasnila da se prijave zaprimaju na pet načina – osobnim dolaskom, putem telefona, pozivnog centra, faksa i maila, zbog čega se dobivanje termina može usporediti sa zgoditkom na lutriji. Najveći teret cijele situacije, pored pacijenata koji mjesecima čekaju na jedan pregled, snose i sami djelatnici Medikola koji se nalaze na "prvoj crti udara".

-Bilo je neugodnih situacija jer pacijenti ne razumiju da mi ne kreiramo te brojke, već država. Na problem premalih kvota sustavno ukazujemo i Ministarstvu zdravlja i Hrvatskom zavodu za zdravstveno osiguranje, ali bezuspješno. Čakovečku podružnicu HZZO-a redovito obavještavamo o popunjenosti termina, ali oni nam ne pružaju podršku u rješavanju problema, akcentirala je naša sugovornica, koja je mišljenja da ugovori HZZO-a s privatnim zdravstvenim ustanovama državi donosi značajnu uštedu (oslobođena je kupnje medicinske opreme, nema ulaganja u kadar i prostor), no, država njihov potencijal nije prepoznala pa ga ni ne koristi u potpunosti.

IDITE U ZAGREB ILI BJELOVAR

Pravo lice države pokazala je čakovečka podružnica HZZO-a. S obzirom da su u čakovečkoj ispostavi HZZO-a jako dobro upoznati s cijelom situacijom i redovito primaju obavijesti kad se termini popune, zanimalo nas je što je poduzeto po tom pitanju. Na naš upit jesu li apelirali ili urgirali vezano uz ovaj problem pri višim razinama ili instancama (Ministarstvu zdravstva, na primjer) stiglo je očitovanje u kojem je izbjegnut odgovor. Piše da HZZO s Medikolom ugovara postupak MR-a po uputi Ministarstva zdravstva koje je propisalo 187 postupaka mjesečno, odnosno vrijednost od 150 tisuća kuna, no, u nekim slučajevima (?) HZZO može platiti i više pregleda.

Umjesto da se zalažu za povećanje kvota, kako bi pacijenti naše i susjednih županija mogli obaviti pretragu što bliže mjestu stanovanja – ako već postoji ta mogućnost i to uz minimalan trošak, iz čakovečkog HZZO-a poručuju:

"Pacijenti s područja tri županija-Međimurske, Varaždinske te Koprivničko-križevačke županije mogu MR pretragu obaviti u zdravstvenim ustanovama u Zagrebu koje imaju ugovoren postupak MR-a, ako njihov izabrani liječnik procijeni da se pretraga ne može obaviti na vrijeme u najbližoj zdravstvenoj ustanovi zbog popunjenosti kapaciteta. Osim zagrebačkih zdravstvenih ustanova, dijelu stanovništva iz navedenih županija za postupak MR dostupna je i Opća bolnica Bjelovar. Prema propisima HZZO-a, tada pacijenti imaju pravo na naknadu putnih troškova, piše u odgovoru HZZO-a.

MINISTRE, SRAM VAS BILO!

Ogorčenost, nakon nekoliko sati čekanja u redu ili noćenja pred ulazom u Polikliniku, ljudi nisu krili. Čakovčanin Milorad Novković na pregled MR-om čeka već pola godine. - Svaki put mi kažu da su svi termini popunjeni. Šokirao sam se kad sam vidio gužvu. Nisam mislio da je tolika navala, mišljenja je M. Novković.

Ni Vesna Golubić iz Čakovca nije mogla prikriti razočarenje hrvatskim zdravstvenim sustavom: - Očigledno je da se država nikako ne odnosi prema pacijentima. Čekam na pregled već više mjeseci i nikako ne mogu doći na red. Ovdje sam od 6:30 i idem direktno na posao jer si ne mogu priuštiti izostanak posla. Ovo je još jedan dokaz da oni koji imaju novac mogu odmah doći na red. Oni koji nemaju, moraju čekati, pa makar i po cijenu zdravlja,kaže naša sugovornica, dodavši da je prva gospođa stigla pred Medikol već u tri sata ujutro!Kritiku Ministarstvu uputio je Bojan Kralj iz Vučetinca:

- Ovo što se događa je zaista dno. Kad bi barem ministar zdravstva čekao na svaku kavu toliko koliko mi čekamo na jedno snimanje. Nitko ne mari za pacijente. Oni koji imaju novac mogu odmah doći na red, a mi ostali moramo uzimati godišnji odmor i čekati u redu. I ovo čekanje nam je možda uzaludno jer i ovdje sve ide preko veze.

Umirovljenik Josip Jaklin došao je ranom zorom iz Macinca ne bi li uspio dobiti termin za prijeko potrebnu pretragu jer privatan pregled, kaže, ne može sebi priuštiti. - Ovo je hrvatska stvarnost. Moderni kapitalizam. Onaj tko ima - može i na pretragu, a tko nema - nema. Malo ljudi radi, umirovljenici imaju male mirovine. Uz sve troškove koje imam, ne mogu platiti MR. Prije je sve bilo drugačije, a sad smo zakinuti za ono najvrjednije - pravo na liječničku skrb, zaključio je J. Jaklin.