Kultura i prosvjeta 02.07.2014. 00:00. Zadnja izmjena: 25.02.2016. 12:47.

MMČ: Kako se nekada učilo u našem kraju?

Na prostoru Međimurja rudimentarni oblici podučavanja povezani su s crkvama i samostanima kao duhovnim i kulturnim središtima srednjovjekovnih i ranonovovjekovnih društava. Proces izraženijeg razvoja međimurskog školstva počinje od početka XIX. stoljeća, kada državne vlasti ulažu veće napore u osnivanje škola, u bolju organizaciju obrazovnog sustava te podizanje njegove kvalitete. To je posebice vidljivo u drugoj polovini XIX. stoljeća, kada ovaj prostor ulazi u razdoblje intenzivnog gospodarskog i društvenog razvoja, što pozitivno utječe i na razvoj školstva. Osniva se veći broj škola te školovanjem obuhvaća veći broj školskih obveznika. Godine 1879. s radom počinje Učiteljska škola u Čakovcu koja je tijekom svog postojanja, sve do 1963. godine, bila odraz političkih i društvenih preokreta i promjena na području Međimurja.

Zbirka Školstvo u Međimurju najvećim dijelom sadrži predmete iz prve polovine i sredine XX. stoljeća. U Zbirci se nalaze dokumenti koji svjedoče o postojanju i razvoju osnovnoškolskog i srednjoškolskog obrazovanja na području Međimurja. Posebno su vrijedne učeničke knjižice i svjedodžbe učenika/učenica raznih škola u Čakovcu, kao na primjer Državne narodne osnovne škole, Državne građanske škole, Šegrtske škole i drugih. Također treba spomenuti da se u ovoj zbirci nalazi djelomičan prijepis Spomenice Osnovne škole Štrigova u kojem se opisuje razvoj njihova školstva u razdoblju od 1780. do 1947. godine. Zbirka Školstvo u Međimurju sadrži vrijedne dokumente, izvještaje i fotografije čakovečke Učiteljske škole. Pomoću njih možemo bolje upoznati povijesni razvoj i djelovanje ove važne prosvjetne ustanove, zaslužne za obrazovanje velikog broja učitelja/učiteljica na prostoru Međimurja, ali i znatno šire.

Posebno su vrijedni izvještaji o radu i uspjehu Državne građanske škole u Čakovcu, sačuvani za školske godine 1934./35. i 1936./37. te izvještaji Učiteljske škole od školskih godina 1918./19. do 1920./21. te od 1930./31. do 1939./40. Navedeni izvještaji predstavljaju izvanredan povijesni izvor neophodan za istraživanje spomenutih školskih ustanova jer se u njima nalaze vrijedni podaci o unutarnjoj strukturi navedenih škola, o njihovom djelovanju i načinu rada. Ovi su izvještaji izrazito važni jer nam pružaju mnogo informacija o tadašnjem sustavu obrazovanja, ali i o političkim i društvenim prilikama u Međimurju te državnom okviru u kojem se ono tada nalazilo.

Zbirka Školstvo u Međimurju sadrži vrijedne predmete koji nam pružaju uvid u povijesni razvoj međimurskog školstva, posebice prve polovine XX. stoljeća, ali i obrazovnog sustava u cjelini, u čijem su okviru djelovale međimurske osnovne i srednje škole.

Magdalena Vrbanec, kustos pripravnik Povijesnog odjela

Izvor: 3088