Znanost i tehnika 26.02.2016. 14:31. Zadnja izmjena: 01.07.2016. 14:04.

Detekcija konačno potvrđena

Potvrđeno porijeklo prvog zabilježenog izboja radio-valova iz dubokog svemira

Još 2007. nekoliko je teleskopa zabilježilo kratak signal u obliku radio-valova nepoznatog porijekla. Ovih je dana definitivno potvrđeno da im izvor leži u dubokom svemiru.

Znanstvenici su postali oprezniji u analizi i tumačenju rezultata nakon što su ih prošle godine slični signali digli na noge da bi se kasnije utvrdilo kako su isti potekli iz mikrovalne pećnice smještene u kuhinji jedne znanstvene ustanove. Ovaj put nema sumnje.

"Nisu iz naše galaksije, nisu došli iz atmosfere, nisu proizvod mikrovalnih pećnica. Definitivno dolaze iz vrlo udaljenog dijela svemira", izjavio je dr. Simon Johnston, suradnik u ustanovi CSIRO (Commonwealth Scientific and Industrial Research Organisation) i član istraživačkog tima.

Signal se sastojao od  "jasnog dvokomponentnog profila, svaka komponenta je slična već poznatim jednokomponentnim izbojima, a razdvojene su intervalom od 2.4 milisekunde." Zanimljivo je što je do ovog otkrića došlo kratko nakon objave rada koji tumači kratke radio-izboje kao posljedicu spajanja dviju crnih rupa ili neutronskih zvijezda.

Ovaj izboj, nazvan FRB 121002, bilježi dosad najveći zaostatak između dvije komponente što podrazumijeva gigantsku udaljenost od nekoliko milijardi svjetlosnih godina. Osim teorije spajanja crnih rupa i neutronskih zvijezda, druga tumačenja uključuju isparavanje crnih rupa, pulsiranje superdivovskih pulsara te kolaps zvijezda epskih veličina, ali ove je teorije teško pomiriti s dvostrukim izbojima.

Radio-teleskop Parkes